SEO to słowo od wielu lat krążące w sieci. Każdy kto promuje swoją działalność w Internecie powinien wiedzieć co oznacza ten skrót, w przeciwnym razie, co tu dużo mówić, jest skazany na straty. Nowoczesne projekty powinny powstawać w oparciu o nowoczesne rozwiązania, dzięki czemu osiągniemy zamierzone efekty. Nikt nie wymaga od nas znajomości tajników SEO – warto mieć ogólną wiedzę na ten temat, a resztę pracy zlecić profesjonalnej agencji.
Co oznacza skrót SEO?
SEO to z angielskiego Search Engine Optimalization. Tłumacząc dokładniej, jest to szereg działań, których celem jest poprawa jakości strony internetowej, tak aby przyciągała jak największą grupę użytkowników. SEO to m.in. pozycjonowanie strony, content marketing, raportowanie czy audyty umożliwiające poznanie mocnych i słabych stron danej witryny. Jeśli nic Wam to nie mówi – bez obaw, wszystko zaraz się wyjaśni.
W dobie dużej konkurencyjności i walki o pozycję w Google, wyżej wymienionymi usługami zajmują się agencje SEO. Co dokładnie oferują i jak mogą nam pomóc? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Czym zajmują się firmy SEO?
Agencje SEO to firmy specjalizujące się głównie w pozycjonowaniu stron internetowych i to jest ich najważniejsze zadanie. Działają one stacjonarnie oraz online i w przeciwieństwie do agencji marketingowych, mają nieco węższy zakres działania. Firmy SEO zatrudniają najczęściej specjalistów od konkretnych form pozycjonowania i oferują wyższy jego poziom.
Z usług agencji SEO mogą korzystać osoby prywatne, firmy, duże marki – nie ma tu ograniczeń. Ich oferta to m.in. pozycjonowanie lokalne, audyt SEO, kompleksowe „zbadanie” strony, jej optymalizacja i inne działania.
Usługi firm SEO
Wśród najważniejszych usług agencji SEO możemy wymienić:
- Audyt SEO – zadanie polega na sprawdzeniu strony internetowej pod kątem obecnej sytuacji w Google, ale nie tylko. Podczas audytu „badana” jest m.in. optymalizacja, linkowanie wewnętrzne, jakość tekstów SEO, używanie fraz, responsywność witryny, lokalny aspekt pozycjonowania, szybkość wczytywanie się strony, formatowanie tekstu. Celem audytu i jego efektem jest sporządzenie raportu, na podstawie którego dowiemy się co działa na naszej stronie prawidłowo, a co wymaga poprawek. W raporcie mogą znaleźć się np. wskazówki dotyczące rozwoju witryny lub kierunku skutecznego pozycjonowania.
- Teksty pod SEO – pisanie tekstów to równie popularna usługa agencji SEO. Zajmują się tym specjalnie zatrudnieni copywriterzy, znający się na rzeczy i zorientowani w aktualnych trendach w branży. Tworzone przez nich teksty mają być przydatne dla czytelników, ale również współgrać z wyszukiwarkami internetowymi. Jeśli artykuł jest dobrze przygotowany, wyszukiwarka Google ocenia go wysoko, a strona pnie się wyżej na listach wyszukiwań.
- Optymalizacja strony www – od tego powinno zaczynać się pozycjonowanie serwisu. Zadanie polega na dostosowanie witryny do wyszukiwarki Google, tak aby ta odczytała ją jako przydatną i wartościową. W ramach optymalizacji agencja podejmuje się wielu różnych działań, na podstawie wykonanego wcześniej raportu. Wśród wykonywanych zadań wymienić możemy m.in.: optymalizację treści, linkowanie wewnętrzne, zadbanie o responsywność witryny, optymalizację strony pod kątem szybkości, poprawę struktury serwisu i architektury informacji.
- Pozycjonowanie lokalne – dzięki temu działaniu strona jest bardziej widoczna i znajduje się wyżej na listach wyszukiwania Google w kontekście lokalnym.
- Jeśli wszystko zostało przeprowadzone prawidłowo, znajdują nas użytkownicy szukający danego produktu czy usługi w konkretnej miejscowości. W tym celu firmy SEO tworzą wizytówki na mapach Google, przeprowadzają linkbuilding na lokalnych forach lub odpowiednio optymalizują stronę. Jest to bardzo ważna opcja dla firm działających stacjonarnie.
- Linkbuilding – tzw. linkowanie to również jeden z elementów pozycjonowania jaki w swojej ofercie posiadają agencje SEO. Zadanie polega na umieszczanie linków do naszej strony www w internecie. Wpisy zwykle polecają naszą markę i zapraszają użytkowników na witrynę. Linki umieszcza się na wartościowych forach, blogach, stronach internetowych – im jest ich więcej, tym lepszy efekt osiągniemy.
- Inne usługi – firmy SEO oprócz standardowych usług, coraz częściej oferują również dodatkowe, takie jak np. przeprowadzenie kampanii reklamowych na Facebooku lub w Google.
- Google Ads – gogini.pl
Po czym poznać dobrą firmę SEO?
To czy dana agencja SEO jest uczciwa, poznamy np. po tym, że nie będzie miała problemu z przygotowywaniem raportów dla swoich klientów. Powinny się tam znajdować informacje o przeprowadzonych działaniach – np. o nowych treściach, które utworzono, o optymalizacji, dodanych linkach. Dobrze, żeby nie zabrakło oceny obecnej sytuacji oraz prognoz na przyszłość.
Najlepiej unikać firm rozliczających się za tzw. „efekt”. Aby działania SEO były skuteczne, potrzeba na to czasu. Efekt nie jest natychmiastowy, ale jeśli wszystko przeprowadzane jest regularnie, w oparciu o ustalone wytyczne, w końcu przyniesie zamierzone rezultaty. Agencje SEO, które preferują tzw. rozliczenie za efekt, często chcą go osiągnąć jak najszybciej, nie zważając na negatywne konsekwencje.
Jak nawiązać owocną współpracę z firmą SEO?
Aby nawiązać współpracę z dobrą agencją SEO, warto przestrzegać kilku cennych wskazówek:
- Nie wybieraj pochopnie – porównaj oferty, przygotuj pytania, poczytaj opinie, oceń sposób komunikacji z klientem,
- Wykaż się cierpliwością – skuteczne SEO wymaga czasu, szczególnie jeśli chodzi o nowe strony internetowe,
- Bądź gotowy na zmiany,
- Nie kieruj się niską ceną – nie ma co oszczędzać i szukać dróg na skróty. Najlepiej wybrać agencję, która rozlicza się w systemie abonamentowym, a nie za tzw. efekt,
- Zainwestuj w dobry audyt SEO,
- Poproś o raporty z prowadzonych działań.
Tak jak w każdej branży, wśród specjalistów SEO obserwujemy coraz większą konkurencyjność. Wiadomo, że agencja, agencji nierówna, ale mamy nadzieję, że powyższe informacje pomogą Wam odnaleźć się w temacie. Od Waszego wyboru zależy w końcu powodzenie przedsięwzięć, których się podejmujecie.
Komentarze