Jak zapewne wiesz, ilość precli do których można dodawać swoje wpisy jest duża. Wiele z nich to zwykłe śmietniki, ale wśród nich trafiają się także takie wartościowe. Dlatego pozycjonując strony warto przede wszystkim skoncentrować się na tych najlepszych. W tym wpisie postaram się pokazać jak oddzielić ziarno od plew, czyli jak zidentyfikować te najlepsze precle.
Jednym z wyznaczników może być fakt czy pressell jest moderowany czy nie – zwykle te moderowane są lepszej jakości. Oczywiście nie zawsze tak jest – wśród tych niemoderowanych też jest wiele wartościowych. Z drugiej strony jest też wiele moderowanych precli które zostały porzucone przez ich właścicieli – dodawanie wpisów do nich nie ma sensu, gdyż nie wiadomo czy i kiedy zostaną one opublikowane.
Jest jeszcze parę innych parametrów na które warto zwrócić uwagę. Ponieważ ilość dostępnych w Internecie stron typu presell page jest duża, warto by zautomatyzować proces ich oceniania. Z tego powodu stworzyłem wzór, który pozwala to zrobić. Końcowa „wartość” precla jest to iloczyn następujących współczynników:
- 4^PR – czyli 4 do potęgi PageRank. PR co prawda nie ma jednoznacznego przełożenia na pozycję strony, ale też PR nie dostaje się za ładną stronę – trzeba też mieć odpowiednio mocne linki prowadzące do strony (lub też mieć ich dużo gdy są słabe). Wypadkowa wartość PageRank strony jest w przybliżeniu logarytmem sumy mocy linków, dlatego tutaj stosuję potęgowanie.
- site – czyli ilość stron w indeksie głównym. Im więcej stron jest zaindeksowanych w preclu tym lepiej – świadczy to zarówno o jego mocy, jak i wieku strony.
- site / posty – współczynnik mówiący jaka ilość stron jest zaindeksowana. Wartość tego współczynnika może dochodzić nawet do kilkunastu, ze względu na fakt że Google indeksuje przecież także strony tagów, kategorii, itp.
- max(1, years(now(), site_created)) – funkcja years() ma obliczyć ilość lat od momentu założenia presell page do teraz (w praktyce od momentu dodania pierwszego posta). Ten współczynnik daje dodatkowy bonus dla precli starszych niż rok – raz że przez ten czas zdążyły już nabrać trochę mocy (Google lubi starocie), a dwa że taki precel prawdopodobnie pożyje trochę dłużej.
- (site_mi / (site + 1)) + 1 – site_mi jest to zapytanie site:costam.pl/* . Z tego co gdzieś przeczytałem, zwraca ono ilość stron w indeksie głównym. Nie wiem czy to jest prawda, ale im mocniejsza strona tym ten współczynnik jest większy. Dlatego też zdecydowałem się go tutaj dołączyć.
- 7 / max(7, days(now(), last_post)) – funkcja days() ma zwrócić ilość dni od momentu opublikowania ostatniego posta do teraz. Ten współczynnik służy do obniżenia wartości presell pages które nie są moderowane na bieżąco – jeżeli dzieje się to rzadziej niż raz na tydzień, to końcowa ocena będzie odpowiednio niższa. Dzięki temu można też wyeliminować moderowane precle które zostały porzucone.
Jak być może zauważyłeś(aś), wszystkie wartości używane do wyliczenia końcowej oceny da się pobrać w sposób automatyczny – albo odpytując Google, albo precla.
Podany powyżej wzór nie jest idealny – problemem może się pojawić, jeżeli wartość site: uwzględni także serwisy stojące na subdomenach. W takim przypadku końcowa ocena będzie wysoka. Dlatego warto przyjrzeć się osobiście najlepszym preclom i ocenić czy zasługują na tak wysoką ocenę.
Wśród powyższych współczynników nie ma takich uwzględniających ilość linków prowadzących do serwisu. Zrobiłem to celowo, gdyż ilość linków nie jest żadnym wyznacznikiem ich mocy – wiadomo przecież że 10 dobrych linków może być lepsze niż 1000 śmieciowych.
Komentarze