logo
close

Google, patenty i Score Rank

14 kwietnia 2019
simplie Komentarze: 0 Kategoria: Pozycjonowanie

Każdy kto zajmuje się praktycznie pozycjonowaniem stron, ma ogólne pojęcie na temat tego co Google lubi i za co promuje strony wyższą pozycją w SERPach, a czego nie lubi. Ta wiedza jednak wypływała głównie z praktyki i przeprowadzonych testów, nie stała za nią żadna większa wiedza teoretyczna. Jedynie sposoy działania algorytmów PageRank i TrustRank były znane, reszta była gdzieś w swerze domysłów. Tak właściwie było do dnia dzisiejszego, gdyż dzisiaj na blogu sprawnymarketing.pl pojawił się pokaźny wpis o znaczącym tytule Patent Google o SEO i pozycjonowaniu….

Artykuł ten opisuje najważniejsze kwestie zawarte w patencie Google, opisującym czynniki wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Sam patent natomiast jest to spory dokument, ważący 100KB. Jeżeli tylko możesz i znasz język angielski, polecam jego lekturę (ja właśnie jestem w trakcie).

Jak można przeczytać w tym artykule, patent nie zawiera jakiś super przełomowych informacji – potwierdza zazwyczaj co się udało już dowiedzieć do tej pory i pozwala na usystematyzowanie tej wiedzy. W dużym skrócie można powiedzieć, że często aktualizowana strona i linki z mocnych, tematycznych stron stanowią klucz do sukcesu – czyli tutaj nic nowego. Te czynniki mają główne znaczenie przy ustalaniu końcowej oceny strony, czyli tzw. Score Rank (jest to określenie użyte w opisywanym artykule, utworzone od angielskiego słowa „score” używanego w treści patentu).

W tym momencie jedynie jedna rzecz wydaje mi się warta komentarza – fakt że Google może korzystać z listy stron zapisanych w „Ulubionych” czy cache przeglądarki aby na ich podstawie określać Score Rank. Ja osobiście nie przypominam sobie abym spotkał się wcześniej z tym że tak może się dziać, no ale też z produktów Googla instalowanych lokalnie na komputerze (Toolbar, Desktop Search, Chrome) nie korzystam. Bardziej prawdopodobne wydaje mi się natomiast korzystanie z zakładek przechowywanych w serwisach typu Delicious do tego celu – są to publicznie dostępne strony które Google indeksuje (wspomniany Delicious ma w indeksie ponad 50k stron).

Na koniec wyjaśnię jeszcze kilka słów, które nie były przetłumaczone we wspomnianym artykule. „Stop words” oznacza słowa które są zazwyczaj usuwane z tekstu przed jego automatycznym przetwarzaniem – są to zazwyczaj spójniki, takie jak np. i, lub, oraz, albo. „Web graph” jest to natomiast graf powiązań pomiędzy stronami – jego wierzchołkami są strony www (całe serwisy lub pojedyncze podstrony), a krawędziami są linki łączące strony ze sobą.

Komentarze

Komentarz

Komentując, akceptujesz Politykę prywatności