Dzisiaj przez przypadek odkryłem ciekawą funkcję w wyszukiwarce Google: indeksowanie anchorów. Tutaj jednak nie chodzi mi o „anchor tekst”, czyli tekst opisujący link, tylko o linki prowadzące do określonego miejsca na stronie.

Jeżeli jeszcze nie wiecie o co mi chodzi, już wyjaśniam: w HTML (i oczywiście XHTML też) można utworzyć „kotwicę” na stronie, dodając do znacznika <a> atrybut name. Do takiej kotwicy można się potem odwołać podają na końcu adresu znak hash (#) i nazwę kotwicy. Po kliknięciu na taki link i załadowaniu się strony przeglądarka przewinie ją do miejsca gdzie znajduje się ta kotwica – w ten sposób można np. utworzyć na stronie prosty spis treści.

Jeszcze do niedawna wyszukiwarki ignorowały całkowicie te kotwice – dla nich liczył się tylko adres strony, a nie konkretne miejsce na niej. Jak się jednak okazuje, Google zaczęło je także indeksować. Oczywiście nie ma tutaj mowy o duplicate content – całość działa w bardziej wyrafinowany sposób: dla niektórych zapytań tuż pod tytułem strony pojawia się dodatkowy link „Przejdź do sekcji”, który prowadzi bezpośrednio do anchora na stronie. Całość wygląda jak na poniższym obrazku:

Anchor zaindeksowany w Google

Anchor zaindeksowany w Google

Jak na razie nie wiem dokładnie jak uzyskać taki wpis – wydaje się że wystarczy tylko gdzieś nad tekstem wstawić „spis treści”, zawierający linki prowadzące do anchorów poniżej. Jak dowiem się coś więcej, to napiszę. A może Wy wiecie coś więcej na ten temat?