Nie od dziś wiadomo, że Microsoft Kinect nie musi służyć wyłącznie do gier czy rozrywki w ogóle – złośliwi powiedzą nawet, że to właśnie do gier Kinect nadaje się najsłabiej. Premier Pawlak użył nawet tej technologii podczas efektownej (a może efekciarskiej) prezentacji dla Ministerstwa Gospodarki, i to już w 2011 roku. Jednak moim zdaniem naprawdę niezwykłe możliwości Kinect pokazuje w kwestii ułatwiania życia niepełnosprawnym.

Najnowszy przykład pochodzi z Chin. Naukowcy z Wydziału Informatyki Stosowanej przy Chińskiej Akademii Nauk przedstawili ostatnio wyniki swoich prac nad systemem umożliwiającym komunikację osób niesłyszących, bądź niedosłyszących, używających języka migowego z osobami nie korzystającymi z tego języka. Projekt wykorzystuje platformę Kinect dla Windows, analizując gesty wykonywane przez użytkownika i rozpoznając w nich słowa. Z systemu można korzystać w dwóch trybach – Trybie Tłumaczeniowym oraz Trybie Komunikacji. W tym pierwszym program tłumaczy rejestrowane słowa lub pełne zdania na tekst pisany. Drugi tryb umożliwia rozmowę między osobą słyszącą a niedosłyszącą lub niesłyszącą. Tekst wpisany przez osobę słyszącą jest tłumaczony na język migowy przez awatara. Osoba niesłysząca odpowiada w języku migowym, a komunikat tłumaczony jest do formy tekstowej i tak trafia do rozmówcy. Wideo prezentujące możliwości tego projektu wygląda bardzo obiecująco:

To nie pierwszy przypadek, gdy stworzony z myślą o domowej rozrywce Kinect został wykorzystany do wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.

Podczas zeszłorocznego Imagine Cup trzecie miejsce w kategorii Software Design zajęła ekipa z Portugalii, która zaprezentowała wi-GO – projekt wózka sklepowego, który przy użyciu technologii Kinect podąża za osobą poruszającą się na wózku inwalidzkim, reaguje na gesty (uniesiona lewa ręka – przestań za mną podążać, itp.). Tu film prezentujący właśnie model zaprezentowany na Australia Imagine Cup 2012.

Na inny pomysł wpadli studenci Uniwersytetu w Konstancji, którzy opracowali system pomagający osobom niewidomym przemieszczać się bezpiecznie, z uniknięciem przeszkód. System przy użyciu systemu Kinect analizuje otoczenie, wysyłając użytkownikowi instrukcje dźwiękowe (np. „Skręć w lewo” albo „Idź prosto do usłyszenia następnej instrukcji dźwiękowej”), a także dotykowe, dzięki sterowanemu przez opartemu na Arduino pasowi z wibrującymi elementami, reagującymi chociażby na zbytnie zbliżenie się do przeszkody:

Więcej informacji o projektach znajdziecie pod następującymi linkami (ang):

Kinect i język migowy

wi-GO

projekt z Uniwersytetu w Konstancji