Operatory
Do podstawowych elementów języka JavaScript pozwalającego na wykonywanie obliczeń należą operatory. Ponieważ omówiłem je dokładnie w poprzednich lekcjach tego kursu, tutaj tylko ograniczę się do wymienienia tych najważniejszych, a zainteresowanych odsyłam do stosownych lekcji (linki poniżej):
- dodawanie (+);
- odejmowanie (-);
- mnożenie (*);
- dzielenie (/);
- dzielenie modulo (%);
Operatory porównania i relacyjne:
- równy (==);
- różny (!=);
- mniejszy (<);
- mniejszy lub równy (<=);
- większy (>);
- większy lub równy (>=);
- negacja logiczna (!);
- iloczyn logiczny (&&);
- suma logiczna (||);
- negacja logiczna (~);
- iloczyn logiczny (&);
- suma logiczna (|);
- różnica symetryczna XOR (^);
- przesunięcie bitowe w lewo (<<);
- przesunięcie bitowe w prawo (>>);
Stałe matematyczne – obiekt Math
Obiekt Math
udostępnia szereg stałych które można wykorzystać w swoich skryptach JavaScript w celu wykonania różnorodnych obliczeń. Te stałe to:
Math.E
– podstawa logarytmu naturalnego (liczba Eulera), e ≈ 2.718;Math.LN2
– logarytm naturalny z 2, ln 2 ≈ 0.693;Math.LN10
– logarytm naturalny z 10, ln 10 ≈ 2.302;Math.LOG2E
– logarytm o podstawie 2 z e (liczba Eulera), log2e ≈ 1.442;Math.LOG10E
– logarytm o podstawie 10 z e (liczba Eulera), log10e ≈ 0.434;Math.PI
– liczba Pi, Π ≈ 3.14159;Math.SQRT1_2
– pierwiastek z 0.5, √½ ≈ 0.707;Math.SQRT2
– pierwiastek z 2, √2 ≈ 1.414.
Przy pomocy powyższych stałych można wyliczyć np. pole koła:
function pole_kola(r) { return Math.PI * r * r; }
Funkcje matematyczne – obiekt Math
Obiekt Math
dostarcza także wielu funkcji przydatnych podczas obliczeń matematycznych:
Math.abs(liczba)
– wartość bezwzględna;Math.acos(liczba)
– arcus cosinus;Math.asin(liczba)
– arcus sinus;Math.atan(liczba)
– arcus tangens;Math.atan2(x, y)
– arcus tangens liczony od osi X do punktu (x, y);Math.ceil(liczba)
– najmniejsza liczba całkowita która jest większa lub równa od podanej liczby;Math.cos(liczba)
– cosinus;Math.exp(liczba)
– eliczba – liczba Eulera podniesiona do podanej potęgi;Math.floor(liczba)
– największa liczba całkowita która jest mniejsza lub równa od podanej liczby;Math.log(liczba)
– logarytm naturalny (o podstawie e) z podanej liczby;Math.max(liczba1, ..., liczbaN)
– największa spośród podanych liczb;Math.min(liczba1, ..., liczbaN)
– najmniejsza spośród podanych liczb;Math.pow(podstawa, wykladnik)
– podstawawykładnik – podnosi liczbę podstawa do potęgi wykładnik;Math.random()
– liczba losowa z przedziału [0; 1). Generator liczb losowych jest automatycznie uruchamiany automatycznie (czyli wartość Random Seed jest inicjalizowana przez silnik JavaScript automatycznie);Math.round(liczba)
– zaokrąglenie liczby do najbliższej liczby całkowitej;Math.sin(liczba)
– sinus;Math.sqrt(liczba)
– pierwiastek kwadratowy;Math.tan(liczba)
– tangens.
Posiadając te funkcje można zatem obliczyć np. odległość pomiędzy punktami P i Q:
function odleglosc_punktow(Px, Py, Qx, Qy) { return Math.sqrt( Math.pow(Px - Qx, 2) + Math.pow(Py - Qy, 2) ); }
Komentarze