Google kończy dziś 15 lat istnienia i z tej okazji logo Google Doodle zamieniło się w grę zręcznościową, w której możemy pobawić się w rozbijanie Pinaty. I choć ta gra to śmiertelnie poważna sprawa i w pracy mamy dziś nawet tablicę wyników, to jednak wpis będzie o czymś bardziej istotnym. Wczoraj na urodzinowym spotkaniu z dziennikarzami, w garażu w którym wszystko przed piętnastoma laty się zaczęło, ogłoszono, że wyszukiwarka korzysta z nowego algorytmu, któremu nadano nazwę Hummingbird, czyli Koliber.
Okazuje się, że Koliber Google zaczął zajmować się naszymi wyszukaniami już miesiąc temu. Różne źródła podają, że obejmuje obecnie nawet 90% wyszukań, jednak trudno to dokładnie stwierdzić. To największa zmiana w algorytmie co najmniej od 2010 roku, kiedy wprowadzono Caffeine. Prawdopodobnie zmiany są jednak znacznie poważniejsze niż wówczas. Caffeine zmieniał sposób indeksowania stron, a nie sam sposób wyszukiwania. Hummingbird wprowadza z kolei zmiany w samym algorytmie przeszukiwania zaindeksowanych stron.
Do najpoważniejszych nowości w Hummingbirdzie zaliczyć należy prawdopodobnie Conversational Search, który zadebiutował jakiś czas temu w przeglądarce Chrome (wersja 27 lub wyższa). Conversational Search działa na razie tylko w wyszukiwaniu głosowym, a polega m.in. na tym, że kiedy zapytamy Google, ile lat ma – powiedzmy – Jarosław Kaczyński, to przy kolejnym wyszukiwaniu nie będziemy już musieli po raz kolejny podawać jego nazwiska, a wystarczy użycie zaimka osobowego. To drugie (i kolejne) pytanie może więc zabrzmieć “jaki jest jego wzrost” i powinno wszystko zadziałać (ale na razie nie działa – przynajmniej w języku polskim).
Dotychczas Conversational Search działał jedynie w przypadku informacji zawartych w Knowledge Graph, jednak teraz ma już obejmować wszystkie zaindeksowane treści. Gwoli wyjaśnienia – Knowledge Graph to informacje połączone w taki sposób, że przy ich wyszukiwaniu w polu po prawej lub tuż nad wynikami wyszukiwania pojawiają się uporządkowane informacje dodatkowe (np. profil Google Plus, informacje i zdjęcia z Wikipedii, podobne wyszukiwania, dla muzyków także utwory i albumy itp.). Przykład wyszukania korzystającego z Knowledge Graph na screenie poniżej:
Conversational Search ma lepiej rozumieć całe zdania, które wpisujemy (przywodzi to na myśl Graph Search na Facebooku, o którym już pisałem).
Czy ta zmiana będzie miała wpływ na ranking Twojej strony? Jeśli tak, to prawdopodobnie już o tym wiesz – jak już napisałem, Koliber zaczął działać już miesiąc temu, więc najpewniej co miało spaść, to spadło i vice versa. Nie słychać jakichś wielkich lamentów, więc wygląda na to, że dla poszczególnych fraz zmiana ta nie ma aż tak dużego znaczenia.
Źródło: Search Engine Land
Komentarze