Koniec z listą oczekujących – kilka tygodni temu serwis Facebook udostępnił funkcję Graph Search wszystkim użytkownikom korzystającym z wersji językowej English (US). Graph Search to nowa funkcja wyszukiwarki Facebooka, pozwalająca na wyszukiwanie osób, stron, miejsc czy udostępnianych treści za pomocą poleceń pisanych w naturalnym języku. Narzędzie jest bardzo wygodne – wpisujemy to co chcemy znaleźć i klikamy enter, a po otrzymaniu wyniku możemy jeszcze modyfikować wyszukiwanie za pomocą pola Refine this search. Najmocniejszym punktem Graph Search jest jednak złożoność fraz, które możemy wyszukać. W tym wpisie podsunę kilka pomysłów na to, jak wykorzystać tę interesującą, ale i dość kontrowersyjną funkcję.

Szukanie miejsc

To chyba najprostsza rzecz, którą można wyszukać i pewnie jedna z pierwszych, które przychodzą do głowy większości osób. Jednak restauracje, kluby czy bary w pobliżu naszego miejsca zamieszkania to zdecydowanie nie wszystko, co możemy znaleźć dzięki Graph Search. Załóżmy, że chcemy iść do restauracji, w której nie tylko smacznie zjemy, ale spędzimy czas w miłym otoczeniu, słuchając dobrej muzyki.

Wyszukajmy więc taką restaurację, którą lubią ludzie, którzy lubią też muzykę odpowiadającą naszym gustom. Na pierwszy ogień idzie fraza „Restaurants nearby that people who like ESKMO like”. Restauracje uporządkowane są od tych najlepiej spełniających podany warunek i na mój gust wyszukanie zadziałało znakomicie.

Można też szukać zupełnie innych miejsc, jak choćby klubów fitness do których chodzą nasi znajomi, czy nawet lokale lubiane przez osoby. Można oczywiście pójść w odwrotnym kierunku i sprawdzić, jakiej muzyki słuchają ludzie zaglądający w miejsce, o którym chcielibyśmy się czegoś dowiedzieć.

Facebook jako serwis randkowy (albo raj dla stalkerów)

Kolejna funkcja, która przychodzi na myśl. Jeśli używasz Facebooka do szukania potencjalnych partnerów/partnerek, to z Graph Search będzie to prostsze i skuteczniejsze. Wyobraźmy sobie Szymona z Warszawy, który szuka dziewczyny. Szymon lubi chodzić do klubu 1500m2 do wynajęcia i dobrze by było, gdyby dziewczyna, którą za chwilę spróbuje poznać też lubiła ten klub. Ale niech przy tym będzie oczytana – przecież nie samym clubbingiem człowiek żyje i warto czasem o czymś pogadać. Szymon wpisze więc frazę „Single women who live in Warsaw, Poland and like 1500m2 do wynajęcia and like Books” i po zatwierdzeniu pojawi się mu lista osób, z którą zrobi co już mu się tam będzie podobało.

Networking

Masz swoją wymarzoną firmę, w której bardzo chciałbyś pracować, albo branżę, do której chciałbyś się przybliżyć? Graph Search to świetny miejsce aby od czegoś zacząć. Załóżmy, że mieszkam w Białymstoku i szukam pracy jako art director, najlepiej w Infinity Group. Nie mam tam żadnych znajomych, więc zacznę od sprawdzenia, czy może ktoś z moich znajomych zna kogoś stamtąd. „Friends of my friends who work at Infinity Group” zwraca mi listę osób, wyliczając też naszych wspólnych znajomych. Teraz wystarczy zaaranżować jakieś spotkanie, poprosić znajomego, by szepnął o nas słówko itd.

Badanie klientów/społeczności

Graph Search umożliwia lepsze poznanie społeczności naszego fanpage’a i dostosowanie do niej naszego przekazu. Wstukanie „interests liked by people who like (tu nazwa fanpage’a)” pozwoli nam ze sporym prawdopodobieństwem określić jakie treści mają szansę być dobrze przyjęte. Oczywiście w miejsce „interests” możemy wstawić „books”, „musicians” i wszystko, co tylko chcemy wiedzieć o naszych użytkownikach.

Jak już wspomniałem, opcja dostępna jest dla użytkowników wersji z językiem amerykańskim angielskim i jak na razie aby z niej skorzystać musimy zmienić język na wersję English (US). Kiedy opcja zostanie udostępniona szerszemu gronu użytkowników oraz kiedy będzie można wpisywać frazy w języku polskim – na razie nie wiadomo.

Jeśli testowaliście już Graph Search i macie ciekawe pomysły na jego użycie, podzielcie się nimi w komentarzach!