Jakiś czas temu na forum programu partnerskiego Nexto opisałem w jaki sposób można skonfigurować Google Analytics aby móc dokładniej śledzić osoby odwiedzające nasz sklepik z elektronicznymi publikacjami. Ponieważ nie każdy zagląda na tamto forum, postanowiłem opisać to także u siebie na blogu. Poza tym tutaj Google to może zaindeksować, a tam nie :)

Pierwszą rzeczą którą można dodatkowo śledzić za pomocą Google Analytics, są frazy wpisywane do wyszukiwarki na stronie. Aby to uruchomić, na stronie głównej GA (dostępnej po zalogowaniu) wejdź w edycję danych strony (link „Edytuj” w kolumnie „Działania”). Następnie kliknij link „Edycja” na pasku tytułu ramki „Informacje o profilu witryny głównej”. Pojawi się nowa strona. Na niej, w sekcji „Wyszukiwanie witryn” zaznacz „Śledź wyszukiwanie w witrynie”. Pojawi się kilka nowych pól. Do pola „Parametr zapytania” wpisz „search-clause”. Następnie zapisz zmiany.

Po wykonaniu tych czynności GA zacznie zbierać dane o wyszukiwanych frazach (niestety nie jest możliwe przeanalizowanie danych historycznych). Wyniki znajdziesz w sekcji „Zawartość” – w niej w menu pojawi się link do podsekcji „Wyszukiwanie w witrynie”, gdzie znajdziesz szczegółowe statystyki wyszukiwania.

Drugą rzeczą którą można śledzić na witrynie są zakupy. Google Analytics pozwala na śledzenie nawet kwot zakupów, ale niestety wymaga to bardziej zaawansowanej integracji z witryną sklepu, co jak na razie jeszcze nie jest zrobione, i prawdę mówiąc nie wiadomo kiedy będzie. Pomimo tego można jednak śledzić same fakty zakupu, bez dodatkowych danych co kto kupił i za ile.

Do śledzenia zakupów można wykorzystać mechanizm definiowania celów. Aby go skonfigurować, ponownie wejdź w opcje ustawień witryny. Następnie w tabelce „Cele konwersji i ścieżka” kliknij „Edycja” przy celu G1. Na stronie która się pojawi skonfiguruj ten cel następująco:

  • włącz cel – ustaw „Aktywny cel” na „Włączona”;
  • „Typ dopasowania” ustaw na „Dopasowanie części głównej”;
  • „Adres URL celu” ustaw na „/sklep/platnoscipl.xml?orderId=”;
  • W kolejnym polu wpisz nazwę celu (np. „Sprzedaż”);
  • Wpisz też wartość celu: 1.0

Poniżej jest jeszcze możliwość zdefiniowania ścieżki, czyli kolejnych stron przez które klient musi przejść w trakcie składania zamówienia. W naszym przypadku trzeba będzie określić pierwsze trzy kroki:

  • krok 1 – ustaw URL na „/sklep/koszyk.xml?state=address”, nazwę np. na „podanie adresu” i zaznacz pole „Wymagany krok”;
  • krok 2 – ustaw URL na „/sklep/koszyk.xml?state=summary” i nazwę np. na „podsumowanie zamówienia”;
  • krok 3 – ustaw URL na „/sklep/koszyk.xml?state=payment_select” i nazwę np. na „wybór sposobu płatności”

Po zapisaniu zmian GA zacznie śledzić cel. Gotowe wyniki znajdziesz wchodząc na stronę „Cele”. Poza tym w sekcjach „Użytkownicy witryny” i „Źródła odwiedzin” pojawi się przy tabelkach nowa zakładka – „Konwersja na cel”. Korzystając z niej można uzyskać np. informację która strona przysyła nam do sklepu klientów którzy robią najwięcej zakupów.